Garantie op laptop en computer: Hoe zit het precies?
Over garantie op laptop en computer zijn nogal eens onduidelijkheden. Garantie op de laptop of computer wordt niet afgehandeld naar tevredenheid of op een bepaald onderdeel blijkt ineens beperkte of helemaal geen garantie te zitten. Zelfs komt het wel eens voor dat een bepaald onderdeel door iets van een ander merk of type wordt vervangen.
Zomaar een aantal voorbeelden waar computergebruikers die beroep deden op de garantie op laptop of computer mee te maken hebben gehad. Misschien hebt u zich wel eens afgevraagd of dat gebruikelijk is en of dat allemaal maar zomaar kan.
Ontevredenheid over garantie vaak door miscommunicatie.
Ontevredenheid over de garantie op laptops en computers wordt vaak veroorzaakt door miscommunicatie tussen consument en leverancier. De leverancier begrijpt de consument niet goed en de consument begrijpt soms niet goed wat de leverancier hem of haar nu eigenlijk wil vertellen.
Kortom een goede voedingsbodem voor onbegrip en het trekken van verkeerde conclusies waardoor een garantieafhandeling wel eens niet naar tevredenheid kan verlopen. Waar is dat nu aan te wijten? Aan de vakkennis van de leverancier? Aan de onkunde van de consument? Ook dat komt voor, maar de bron van de problemen moeten we toch ergens anders zoeken.
De bron van de problemen met garantie op computers ligt bij het apparaat zelf. Waarom? Omdat het apparaat door uzelf uitbreidbaar is met functies, zowel software- als hardwarematig. U kunt bijvoorbeeld een printer aansluiten op uw computer of een programma op uw laptop zetten om foto’s mee te kunnen bewerken.
Hoewel installatieprocedures van zowel hardware en software in vele gevallen als niet heel ingewikkeld beschouwd kunnen worden, kan er wel degelijk wel eens wat misgaan waardoor de computer niet goed meer functioneert. Tevens kan het gebeuren dat wanneer uw computer aangesloten zit op internet en niet voorzien is van antivirus software, deze besmet raakt met een virus waardoor de computer tevens niet meer goed functioneert.
Waar hebt u garantie op bij een laptop en desktop computer
De garantie die u op uw nieuwe computer of laptop krijgt is, dat het apparaat het minimaal een jaar probleemloos blijft doen. Let wel, de garantie geldt alleen voor de onderdelen waaruit het apparaat bestaat. Dit betekent dat, wanneer uw laptop of computer niet goed functioneert maar de oorzaak daarvan is bijvoorbeeld Windows of een ander programma, of door virussen, dit niet onder de garantie valt van uw computer of laptop.
Op dit vlak ontstaan nog wel eens de problemen. Misschien zegt u als computergebruiker en consument: Maar Windows is toch onderdeel van mijn computer of laptop, dus moet ik daar toch ook garantie op hebben?
Laten we eens even gaan kijken met wat voor een apparaat we eigenlijk te maken hebben. Een computer kunt u vergelijken met een kerstpakket. De doos is telkens hetzelfde, maar de inhoud kan steeds anders zijn, afhankelijk van het budget en de wensen van degene die het kerstpakket koopt. De producten in het pakket komen niet allemaal van dezelfde fabrikant.
Trekken we de vergelijking door naar de computer, dan zien we daar hetzelfde. Onderdelen voor computers worden door vele fabrikanten gemaakt in allerlei typen en uitvoeringen. Onderdelen die voor de consument ook los te koop zijn om bijvoorbeeld de computer mee uit te breiden of te upgraden. Op al die hardware onderdelen wordt garantie verstrekt.
Naast fabrikanten van onderdelen zijn er ook bedrijven die zich toeleggen op het assembleren van computers ofwel computeronderdelen samenvoegen tot één werkend geheel. Voorbeelden van deze bedrijven zijn: HP, Dell en Acer, maar ook uw lokale computerwinkel. Wat deze bedrijven u garanderen is, dat ze de gebruikte onderdelen die uw computer vormen op een dusdanige manier hebben samengevoegd dat het een werkend product is dat aan uw verwachtingen voldoet. Onder die gebruikte onderdelen die samen het werkende geheel vormen, behoort ook Windows als besturingsysteem van uw computer.
Dus wanneer u een nieuwe computer koopt, deze thuis aanzet en Windows geeft direct een foutmelding en de computer werkt niet goed, dan valt dit onder de garantie op uw computer. Echter, gebeurt ditzelfde na een paar maanden en u heeft al van alles met de computer gedaan en er software en/of hardware op geïnstalleerd, dan kan de oorzaak ervan ook bij u als computergebruiker liggen. In die gevallen kan het dus zijn dat de kosten van reparatie, of een deel ervan, aan u in rekening gebracht worden omdat deze niet vallen onder de garantie op uw laptop of computer.
PC-Hulp Hoorn hanteert voor geleverde hardware de standaard fabrieksgarantie, dat is meestal een jaar. Op onze werkzaamheden wordt altijd 14 dagen garantie geboden, op refurbished computers zit standaard 6 maanden garantie op de hardware. Is er iets niet goed binnen de garantieperiode dan wordt dit kosteloos opgelost. Na de garantieperiode gelden de standaard tarieven zoals ook vermeld op de website.